søndag

Sosial web

Leksjonsoppgava til sosial web var å melde seg inn i tre ulike typer nettsamfunn og så skrive et blogginnlegg med tanke på ulemper og fordeler i pedagogisk bruk av slike samfunn.

Det ene nettsamfunnet jeg har meldt meg inn i er "Del og bruk" - noe som også var satt som krav i oppgaveteksten. Jeg ser store muligheter som lærer i dette nettsamfunnet, det er alltid kjekt å kunne se hva andre driver med og få tips og ideer til egne undervisningsopplegg. "Del og bruk" er retta mot digitalt kompetente lærere, eller ihvertfall de som har lyst til å være det, og det ser jeg på som en fordel. Hadde jeg vært lærer i grunnskole/videregående hadde jeg nok vært en ivrigere gjest på disse sidene enn det jeg er i dag.

Neste nettsamfunn jeg velger å ta for meg er Facebook. Jeg er av den mening at ikke alt man gjør i fritida trenger å trekkes inn i skolen og brukes pedagogisk. Jeg ser ingen grunn til at Facebook skal brukes i en skolesituasjon, la det være en hobbyvirksomhet!

Siste nettsamfunn jeg har valgt er Twitter. Her kan man godt bruke skolen som arena i tillegg til at det kan være et ok nettsted å væremedlem av privat. Jeg ser for eksempel for meg at det i samfunnsfag kan være greit å ha en twitterliste med ulike aviser, politikere og andre samfunnsengasjerte. Dette ville jeg ha gjort et forsøk med om jeg hadde samfunnsfag, tror jeg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Min bloggliste